Pulau Pangkor

  10 Tempat Menarik Yang Boleh Dilawati Di Pulau Pangkor

By:Muhammad Danial Haikal Bin Ghazali

  Assalamualaikum dan salam sejahtera,salam satu malaysia kepada masyarakat Malaysia.Pertama sekali,terima kasih saya ucapkan kerana sudi singgah ke blog saya ini , Pada hari ini , saya ingin berkongsi beberapa tempat menarik yang harus dikunjungi di Malaysia tanah air kita.

 

1.Pulau Pangkor

 

  Rakan-rakan boleh mencari tempat percutian yang menenangkan minda atau tempat-tempat percutian yang boleh melakukan aktiviti "snorkelling" dan "scuba diving".Pulau Pangkor pastinya menjadi destinasi yang tepat bagi mereka yang berminat bercuti sambil melakukan aktiviti lasak ini.

 

   

Pulau Pangkor adalah antara pulau perlancongan yang terkenal di Malaysia , tarikan utama pelancong di pulau ini ialah kecantikan pantai , air laut yang jernih dan pelbagai aktiviti menarik yang sesuai dilakukan oleh pelancong disitu.Pulau Pangkor juga merupakan pulau bersejarah dimana ia pernah menjadi kubu Belanda pada zaman dahulu.

 

Berikut merupakan antara pantai-pantai yang sering dikunjungi oleh pelancong dari luar , :

-Pantai Teluk Nipah

-Pantai Pasir Bogak

-Pantai Teluk Man 

-Pantai Teluk Segadas (Turtle Bay) 

 

2.Kota A Famosa 

 Image result for kota a famosa

 Tarikan disini tidak lain tidak bukan adalah pintu gerbangnya yang berusia lebih 500 tahun serta beberapa laras meriam di sekelilingnya untuk menambahkan suasana destinasi pelancongan disini.Bagi yang tidak tahu tentang peranan struktur bangunan bersejarah ini , mereka pastinya tidak menghayati detik-detik naik jatuhnya Melaka , mungkin tiada nilai untuk mereka.

                                                  (Gambaran Kota A Famosa pada tahun 1890)

Kota ini telah dibina oleh Alfonso De Albuquerque pada 25 Julai 1511 kerana panglima Portugis ini sangat takut akan serangan balas tentera-tentera Melaka ,kota ini mempunyai 5 penjuru dan disetiap penjurunya dikawal oleh tentera Portugis 24 jam sehari selama 130 tahun , dengan bersenjatakan meriam berkuasa tinggi.

 

Comments

Popular Posts