Taman Negara Pahang

Taman Negara


Image result for taman negara pahang

Taman Negara Pahang merupakan yang terbesar dengan 2477 km.Taman ini menjadi sebuah destinasi pelancongan bagi pelancong dan pengunjung dari dalam dan luar Negara.Terdapat banyak daya tarikan dari segi geological dan biological di taman ini.


Image result for taman negara pahang blogger








Gunung Tahan merupakan titik tertinggi di Semenanjung Malaysia terletak di Taman Negara,pendaki boleh menggunakan Kuala Tahan atau Merapoh sebagai titik permulaan pendakian itu.Taman Negara mempunyai banyak haiwan mamalia yang jarang ditemui dan semakin pupurs seperti harimau,tenuk,gajah,rusa dan seladang.




Image result for ikan kelah


Sungai Tahan menjadi kawasan habitat Ikan Kelah.


Terdapat banyak hostel dan hotel di taman ini.Pelancong ke Taman Negara Pahang boleh memilih untuk menyertai aktiviti memancing.Terdapat pelbagai spesies ikan terutamanya ikan Kelah ,ikan Siakap, dan ikan Kelisa.


Taman Negara Pahang adalah kawasan perlindungan rasmi dan yang tertua di Negara ini.


Image result for laluan trek hutan


                     Image result for laluan trek hutan   


Aktiviti yang paling popular di Taman Negara ialah bersampan di sungai dan meneroka laluan trek hutan.Laluan Kanopi yang terdapat di sini juga sungguh menarik bagi memberikan pelawat pemandangan jarak dekat aktiviti haiwan dan tumbuhan di bahagian kanopi hutan yang tinggi.


Image result for taman negara pahang blogger


Pondok pemerhatian juga disediakan bagi keselesaan pelawat untuk memerhati hidupan liar di sini.Pondok kecil yang dibina tinggi dari atas Tanah membolehkan pelawat bermalam bagi memerhati hidupan liar di dalam habitatnya.


Pelawat juga boleh meneroka gua sama ada menggunakan bot atau berjalan kaki.



Comments

Popular Posts